All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Oct 14, 2009 9:02 pm 

Joined: Sun Jun 28, 2009 3:39 pm
Posts: 98
Hans, ik heb nu een tijdje gebruik gemaakt van Stereotool met loudness ingeschakeld. Dit gebruikt bij mij 80 procent CPU op een single core in een VMware omgeving (Linux als host, Windows 2003 Server als guest). Ik heb om een beetje te kunnen vergelijken Breakaway Live in dezelfde omgeving getest met een op het gehoor vergelijkbare compressie 'kracht'. Deze gebruikt zo'n 30 a 35 procent CPU. Wat zijn jouw ervaringen met CPU gebruik? Ik probeer er achter te komen of dit nu veroorzaakt wordt door de combinatie VMware en Stereotool en heb momenteel helaas geen geschikte reserve machine op de plank liggen.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 14, 2009 10:51 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Quote:
Hans, ik heb nu een tijdje gebruik gemaakt van Stereotool met loudness ingeschakeld. Dit gebruikt bij mij 80 procent CPU op een single core in een VMware omgeving (Linux als host, Windows 2003 Server als guest). Ik heb om een beetje te kunnen vergelijken Breakaway Live in dezelfde omgeving getest met een op het gehoor vergelijkbare compressie 'kracht'. Deze gebruikt zo'n 30 a 35 procent CPU. Wat zijn jouw ervaringen met CPU gebruik? Ik probeer er achter te komen of dit nu veroorzaakt wordt door de combinatie VMware en Stereotool en heb momenteel helaas geen geschikte reserve machine op de plank liggen.
Op een single core zal het verbruik inderdaad hoog zijn, de laatste versies hebben multicore ondersteuning; op multicore systemen verdelen ze de load. Maar er zijn wel wat opties om de CPU load fors te verlagen.


Als eerste kun je bij de Final Limiter "Do not preserve loudness" aanklikken, dat verlaagt de CPU-load met zo'n 20%. (Werkt niet in Low quality mode).

Ik zal eens naar de presets kijken, wellicht kan ik daar die optie ook bij een aantal presets aanzetten (zolang de Final Limiter weinig in het rood komt is er GEEN verschil in het eindresultaat).

Je zou ook kunnen proberen om de kwaliteit lager te zetten. BreakAway heeft (zover ik gezien heb) beduidend meer last van distortion bij harde bassen. Als je Stereo Tool op quality Low zet is het CPU-verbruik ongeveer gehalveerd (t.o.v. High, maar t.o.v. Medium is het verschil ook erg groot), en krijg je ook iets meer distortion (maar niet eens zo heel erg veel). Dus dat zou ik je dan aanraden.

Zie ook deze link: http://help.stereotool.com/cpu_usage.shtml
Moet nog worden aangepast voor de verbeterde Low Quality mode in versie 4.20.


Top
   
PostPosted: Thu Oct 15, 2009 1:54 am 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Ha, ideetje.

Ik kan de Final Limiter minder strak laten limiten als Loudness aan staat. Dat heeft (vrijwel?) GEEN effect op het geluid, wel op de CPU load en latency. Scheelt niet heel veel, maar toch wel een paar procent.

Dit ga ik in ieder geval nog inbouwen voor ik 'm release!


Top
   
PostPosted: Thu Oct 15, 2009 9:14 pm 

Joined: Sun Jun 28, 2009 3:39 pm
Posts: 98
Quote:
Quote:
Hans, ik heb nu een tijdje gebruik gemaakt van Stereotool met loudness ingeschakeld. Dit gebruikt bij mij 80 procent CPU op een single core in een VMware omgeving (Linux als host, Windows 2003 Server als guest). Ik heb om een beetje te kunnen vergelijken Breakaway Live in dezelfde omgeving getest met een op het gehoor vergelijkbare compressie 'kracht'. Deze gebruikt zo'n 30 a 35 procent CPU. Wat zijn jouw ervaringen met CPU gebruik? Ik probeer er achter te komen of dit nu veroorzaakt wordt door de combinatie VMware en Stereotool en heb momenteel helaas geen geschikte reserve machine op de plank liggen.
Op een single core zal het verbruik inderdaad hoog zijn, de laatste versies hebben multicore ondersteuning; op multicore systemen verdelen ze de load. Maar er zijn wel wat opties om de CPU load fors te verlagen.


Als eerste kun je bij de Final Limiter "Do not preserve loudness" aanklikken, dat verlaagt de CPU-load met zo'n 20%. (Werkt niet in Low quality mode).

Ik zal eens naar de presets kijken, wellicht kan ik daar die optie ook bij een aantal presets aanzetten (zolang de Final Limiter weinig in het rood komt is er GEEN verschil in het eindresultaat).

Je zou ook kunnen proberen om de kwaliteit lager te zetten. BreakAway heeft (zover ik gezien heb) beduidend meer last van distortion bij harde bassen. Als je Stereo Tool op quality Low zet is het CPU-verbruik ongeveer gehalveerd (t.o.v. High, maar t.o.v. Medium is het verschil ook erg groot), en krijg je ook iets meer distortion (maar niet eens zo heel erg veel). Dus dat zou ik je dan aanraden.

Zie ook deze link: http://help.stereotool.com/cpu_usage.shtml
Moet nog worden aangepast voor de verbeterde Low Quality mode in versie 4.20.
Hans, zojuist de instellingen aangepast zoals je beschreven hebt. Dat werkt aanzienlijk CPU verlagend. Ik gebruik nu zo'n 60 procent CPU met minimale kwaliteitsverlies van het geluid. Ik heb overigens dezelfde ervaring met Breakaway. De bass distortion bij harde bassen is meer dan met Stereotool. Dank je wel voor je advies.


Top
   
PostPosted: Thu Oct 15, 2009 9:15 pm 

Joined: Sun Jun 28, 2009 3:39 pm
Posts: 98
Quote:
Ha, ideetje.

Ik kan de Final Limiter minder strak laten limiten als Loudness aan staat. Dat heeft (vrijwel?) GEEN effect op het geluid, wel op de CPU load en latency. Scheelt niet heel veel, maar toch wel een paar procent.

Dit ga ik in ieder geval nog inbouwen voor ik 'm release!
Super, dank je wel!


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 12:47 am 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Update staat nu online. Ik denk dat het verschil erg klein is, maar het scheelt wel. De Final Limiter bestond eerst uit 3 stappen, nu zijn dat er 2 als Loudness ook aan staat.

Overigens verwacht ik dat het geluid hier eerder beter dan slechter door zal zijn geworden (!), hoewel ik nog geen verschil gehoord heb.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 4:18 pm 

Joined: Fri Jul 10, 2009 12:55 pm
Posts: 35
mm, ook nog geen verschil in geluid gehoord, wel in de cpu te zien hier scheel iets.

nou kga weer verder met m'n preset :)


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 5:04 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Ik DENK dat ik nog een ideetje heb om de bass-distortion die er soms nog in zit ook nog weg te werken, zal ik dit weekend checken. Daarna ga ik 'm releasen (zaterdag of zondag verwacht ik). En dan zal ik ook jullie presets checken en kijken of ik ze meeneem.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 17, 2009 2:38 am 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
HET WERKT! Er komt weer een GROTE basverbetering aan!


Top
   
PostPosted: Sat Oct 17, 2009 4:05 am 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Zie mijn post van zojuist hier: viewtopic.php?f=6&t=644&p=2346#p2346

Verbeteringen:
Bas is HARDER, WARMER, veroorzaakt MINDER DISTORTION en heeft meer PUNCH.

Hoe:
- Zet de Clean/Punch slider dichter bij Punch. Dat veroorzaakte eerst flinke distortion bij harde bassen, maar dat is nu fors verminderd.
- Je kunt evt. met de nieuwe "Max punch" slider het precies afregelen: Lager = minder bass, minder warm, minder punch, hoger = meer distortion. Zie uitleg in de hierboven gelinkte post.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited