All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: MPX en audio out
PostPosted: Sat Oct 12, 2013 10:38 am 

Joined: Sat Oct 12, 2013 10:26 am
Posts: 2
Hallo,
Ik wil ST standalone gebruiken voor onze lokale radio.
Hiervoor wil ik een aparte computer gebruiken die de audio krijgt vd mengtafel van de studio.
De opzet: audio insturen in ST en een MPX signaal + audio signaal uitsturen via ST.
Het MPX signaal gaat verder naar de zender en het audio signaal gaat naar een stream computer.

Mijn vragen:
- Is dit mogelijk met ST ? (MPX en audio out tegelijkertijd uitsturen)
- Welke geluidskaart kan dit en hoe instellen? (marian trace, ESI julia,...)
- Wat zijn de minimum vereisten van de PC ? (welke CPU, hoeveel geheugen,...)

mvg

kozmoz


Top
   
 Post subject: Re: MPX en audio out
PostPosted: Sun Oct 13, 2013 10:44 am 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11185
Hoi,

1 - Ja. Hoewel je zou kunnen overwegen om 2 Stereo Tool's te draaien, dan kun je voor streaming het geluid los optimaliseren. Maar dan moet de pc wel voldoende rekenkracht hebben...

2. Je noemt de beste 2 al op. De Marian werkt echt het beste, geen calibratie nodig (tenzij het voor de zender nodig is, wat ook nog wel eens voorkomt). Overigens test ik zelf met mijn laptop ingebouwde sound card, en zelfs daarmee krijg ik een vrijwel vlak signaal van 10 Hz - 60 kHz, na calibratie uiteraard. Maar voor het beste resultaat dus die Marian.

3. Zie viewtopic.php?f=22&t=4922 . Als je een systeem met 4 cores hebt dan zou je daarop die 2e Stereo Tool zonder problemen moeten kunnen draaien.


Top
   
 Post subject: Re: MPX en audio out
PostPosted: Mon Oct 14, 2013 9:25 pm 

Joined: Sat Oct 12, 2013 10:26 am
Posts: 2
Bedankt voor je antwoord.
Maar hoe moet ik dit instellen? Moet ik 2 geluidskaarten of 1 kaart met 4 uitgangen gebruiken?
hoe de ingangen en uitgangen gebruiken?
als ik het juist heb, stuur ik het geluid in de geluidskaart (2 kanalen, stereo input), dan komt er 1 kanaal mpx uit (1kanaal , links of rechts output) en 2 kanalen stereo output.
Dus ik heb in totaal 3 uitgangen nodig.

Ik kan het mij niet visueel voorstellen hoe ik dit moet doen. De marian trace en de esi julia hebben maar 2 uitgangen.

Mvg

Kozmoz


Top
   
 Post subject: Re: MPX en audio out
PostPosted: Mon Oct 14, 2013 11:22 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11185
Klopt, maar voor streaming hoef je op zich geen audio naar buiten te sturen. Je kunt de audio rechtstreeks naar de streaming software sturen via bijv. Virtual Audio Cable (betaald) of VB Cable (donationware).

Als alternatief kun je een geluidskaart met meer uitgangen gebruiken - dan zou je bij de Marian bij de Marian 8 uitkomen, maar die is wel direct stukken duurder.

Je kunt dezelfde ingang in meerdere Stereo Tool-instanties uitlezen, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Dus de ideale setup is zoiets als:

ST 1: Marian IN --> Marian OUT MPX
ST 2: Marian IN --> VAC/VB cable
Streaming software input is VAC/VB cable
En dan in ST 2 wel 'Synchronize to output' aanzetten bij de input sound card instelling om (kleine) verschillen in samplerate tussen de Marian en de virtuele sound card op te vangen.


Wat ik even niet 100% zeker weet is of dit ook goed gaat als je bij ST1 ASIO gebruikt (geeft lagere latency) - ik kan het nu ook niet testen.


Top
   
 Post subject: Re: MPX en audio out
PostPosted: Thu Oct 31, 2013 10:09 pm 
User avatar

Joined: Thu Oct 31, 2013 9:14 pm
Posts: 1
Location: noord nederland
Allereerst de comlimenten voor het software !

Zo dan vragen.
Ik gebruik een marian trace 8, ik begrijp niet helemaal de instelling van de geluidskaart .
Zoals bv moet ik instellen op welke uitgang ik het signaal , bv mpx, wil hebben.
Alleen de regels daaronder zijn me onduidelijk.

Verder wil ik geen gebruik maken van de ingebouwde rds coder, ik heb nl extern een zender staan met een losse rds coder.
Het audio wordt via een ip link verstuurd (barix ), tevens verstuur ik de rds info middels een rs232 mogelijkheid van de barix.
Lokaal heb ik net zo een rdscoder staan.

Hoe kan ik het lokale rds bij de lokale mpx inmixen, synchroniseren doe ik dan extern middels het extraheren van de 19Khz piloot, alleen wil ik graag de 57 Khz bijvoegen op de kaart.
Dit lukte mij niet niet met de sca mogelijkheid.

Jan.


Top
   
 Post subject: Re: MPX en audio out
PostPosted: Sat Mar 08, 2014 8:25 pm 
User avatar

Joined: Fri Jan 27, 2012 10:36 am
Posts: 178
Location: den Helder / The Netherlands
Quote:
Allereerst de comlimenten voor het software !

Zo dan vragen.
Ik gebruik een marian trace 8, ik begrijp niet helemaal de instelling van de geluidskaart .
Zoals bv moet ik instellen op welke uitgang ik het signaal , bv mpx, wil hebben.
Alleen de regels daaronder zijn me onduidelijk.

Verder wil ik geen gebruik maken van de ingebouwde rds coder, ik heb nl extern een zender staan met een losse rds coder.
Het audio wordt via een ip link verstuurd (barix ), tevens verstuur ik de rds info middels een rs232 mogelijkheid van de barix.
Lokaal heb ik net zo een rdscoder staan.

Hoe kan ik het lokale rds bij de lokale mpx inmixen, synchroniseren doe ik dan extern middels het extraheren van de 19Khz piloot, alleen wil ik graag de 57 Khz bijvoegen op de kaart.
Dit lukte mij niet niet met de sca mogelijkheid.

Jan.
Jan ik zou eens een oude driver proveren.
De meeste nieuwe drivers maken niet meer meerdere audio outputs aan, maar verwachten dat dit door de software herkent word.
Ik heb het laatst gehad met een Trace Alpha, nadat ik de oudere driver erop had geze werkte het wel.

Succes.

Groeten Jeroen.

_________________
----------------------------------------------------------------------------
AIRCHAIN-GURU professional independant airchain consultancy.
Orban/Omnia/Vorsis/DSPX/Aphex/Inovonics
----------------------------------------------------------------------------


Top
   
 Post subject: Re: MPX en audio out
PostPosted: Mon Mar 10, 2014 4:48 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11185
Quote:
Quote:
Allereerst de comlimenten voor het software !

Zo dan vragen.
Ik gebruik een marian trace 8, ik begrijp niet helemaal de instelling van de geluidskaart .
Zoals bv moet ik instellen op welke uitgang ik het signaal , bv mpx, wil hebben.
Alleen de regels daaronder zijn me onduidelijk.

Verder wil ik geen gebruik maken van de ingebouwde rds coder, ik heb nl extern een zender staan met een losse rds coder.
Het audio wordt via een ip link verstuurd (barix ), tevens verstuur ik de rds info middels een rs232 mogelijkheid van de barix.
Lokaal heb ik net zo een rdscoder staan.

Hoe kan ik het lokale rds bij de lokale mpx inmixen, synchroniseren doe ik dan extern middels het extraheren van de 19Khz piloot, alleen wil ik graag de 57 Khz bijvoegen op de kaart.
Dit lukte mij niet niet met de sca mogelijkheid.

Jan.
Jan ik zou eens een oude driver proveren.
De meeste nieuwe drivers maken niet meer meerdere audio outputs aan, maar verwachten dat dit door de software herkent word.
Ik heb het laatst gehad met een Trace Alpha, nadat ik de oudere driver erop had geze werkte het wel.

Succes.

Groeten Jeroen.
De SCA is daar niet voor bedoeld! Op dit moment is er niet echt een goede manier om de RDS te synchroniseren, tenzij je RDS encoder met de piloot uit Stereo Tool kan synchroniseren en je de twee signalen (buiten ST om) kunt samenvoegen.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+01:00


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited