All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Newbie Stereotools
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 8:32 pm 

Joined: Fri Jan 18, 2013 8:27 pm
Posts: 2
Goede avond,

Ik ben al een poosje aan het stoeien met Stereotools, en ik heb een opzetje gemaakt waarbij ik de stream van de Lokale Omroep Voorst (die 'kaal', dus zonder processing wordt uitgezonden) gebruik voor een 2e stream met processing.

Het klinkt prima, ik vind het een prachtige tool. Maar.. ik zou wat meer willen stoeien met de instellingen, en de handleiding op de site is al van een oudere versie. En ik wil me verder verdiepen in soundprocessing - en mijn vraag is dus: heeft iemand tips/trucs waar-en-hoe te beginnen (bijvoorbeeld websites, voorbeelden etc)?

En misschien - is er iets van een workshop oid (idee?)?

Alvast bedankt voor de reactie!

Arie


Top
   
 Post subject: Re: Newbie Stereotools
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 8:41 pm 
User avatar

Joined: Sat Jun 23, 2012 11:05 pm
Posts: 154
Quote:
Goede avond,

Ik ben al een poosje aan het stoeien met Stereotools, en ik heb een opzetje gemaakt waarbij ik de stream van de Lokale Omroep Voorst (die 'kaal', dus zonder processing wordt uitgezonden) gebruik voor een 2e stream met processing.

Het klinkt prima, ik vind het een prachtige tool. Maar.. ik zou wat meer willen stoeien met de instellingen, en de handleiding op de site is al van een oudere versie. En ik wil me verder verdiepen in soundprocessing - en mijn vraag is dus: heeft iemand tips/trucs waar-en-hoe te beginnen (bijvoorbeeld websites, voorbeelden etc)?

En misschien - is er iets van een workshop oid (idee?)?

Alvast bedankt voor de reactie!

Arie
om weg wijs te worden in stereo tool, is het goed om een basis preset te pakken, en deze verder uit te bouwen,
dus ga in stereotool naar de preset selectie -> web radio station -> en pak bijv. web radio (stereo)

dan ga je naar de processing, en klik je de multiband aan, en ga voorzichtig een slider verschuiven, en luister geconcentreerd zo dat je hoord wat er gebeurd, wanneer je de silder verschuif. en zo moet je eigenlijk alle functies bij langs gaan, en proberen uit die basis preset je eigen leuke preset te maken ;)


Top
   
 Post subject: Re: Newbie Stereotools
PostPosted: Wed Jan 23, 2013 2:41 pm 
User avatar

Joined: Wed Jun 16, 2010 4:30 pm
Posts: 600
Location: Buenos Aires, Argentina
In deze gevallen kan vandaag de dag helpen google, zoeken, en lees wat papieren ...
Maar dan moet je om te beginnen met oefenen en het leren luisteren ...
Er zijn een aantal regels en / of advies, maar u zult zien dat elke processor klinkt anders, ook al zijn ze hetzelfde proces gebruiken ...

Mijn advies is om te weten hoe ze werken in principe en proces-modules die elk betekent of niet, zodat u weet wat u kunt verwachten als u deze aanpassen.

Ik laat een paar links naar uitleg van de basis processen die de dynamiek:

http://www.doctorproaudio.com/doctor/te ... s_en.shtml

http://rane.com/pdf/ranenotes/Dynamics_Processors.pdf

Een tip is luisteren naar audiosamples verwerkt met verschillende processors, teneinde een geldige verwijzing naar een instelling hebben. U vindt voorbeelden op het web of luisteren naar radio referentie.

Een RTA (Real Time Analyzer) kan ook helpen, maar dit vereist een beetje meer ervaring.

De rest is "Art", vinden het geluid dat u wilt, en voor dat er geen regels zijn.

Dit is mijn kleine bijdrage, de rest is op u. ;)

Sorry voor de traducciión (Google hulp op dit)

PS: kan aanbevelen een zeer compleet boek "Mastering Audio - The Art and the Science" door Bob Katz

_________________
by GAP
"Less is More" (Bob Katz)


Top
   
 Post subject: Re: Newbie Stereotools
PostPosted: Mon Oct 14, 2013 7:05 pm 

Joined: Fri Jan 18, 2013 8:27 pm
Posts: 2
Dank voor de reacties .. ik heb inderdaad google doorgeworsteld en diverse items gevonde. Zeer leerzaam!

@gpagliaroli thank you for your complete documentation you've mentioned in your translated reply!

Maar het aardige is - wat gebruiken jullie nu als referentie voor het beoordelen van de sound. Is dit een superdeluxe versterker met dito speakers, of juist een gewone huis-tuin-en-keuken set? Ik zit hier met een creative 7.1 set wat wel lekker klinkt, maar ik kan dan nog niet beoordelen hoe het bij de luisteraar zal klinken.

Kortom - hoe gaan jullie daar mee om?


Top
   
 Post subject: Re: Newbie Stereotools
PostPosted: Mon Oct 14, 2013 11:29 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11186
Het beste is om het op verschillende apparatuur af te luisteren.

Op een goede kwaliteit headphone (Sennheiser HD 558 of hoger, Beyerdynamics DT770, ...) hoor je veel details die je op kwalitatief minder spul snel mist, bijv. als het hoog de lage tonen omlaag drukt.

Maar veel luisteraars luisteren op 'troep', en het is zeker een goed idee om ook daarmee te luisteren (geldt helemaal voor het FM-signaal, maar voor streaming ook wel), en dan vooral ook vergelijken met andere streams (of FM zenders). Hierbij heb ik wel eens gemerkt dat een preset die op high end apparatuur prima klinkt op heel slecht spul ieler kan klinken.

Verder merk ik dat ik op speakers veel beter kan beoordelen of er volumeverschillen zijn dan met een koptelefoon. Dus voor consistency gewoon goede speakers gebruiken.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+01:00


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited