All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: FM stereo kwaliteit
PostPosted: Sat Mar 17, 2012 10:45 am 

Joined: Sat Mar 17, 2012 10:41 am
Posts: 2
Kan ik de stereotool ook gebruiken om een song om te zetten in FM kwaliteit? Ik wil kunnen checken hoe een track klinkt als het op de radio gedraait zou worden, nou weet ik ongeveer wel de compressor limiter instellingen van een radio station, maar ik heb begrepen dat het FM signaal ook wat met je sound doet, omdat het via de lucht gaat dat het als het ware gecompressed wordt. Kan ik dat met deze tool na bootsen?


Top
   
 Post subject: Re: FM stereo kwaliteit
PostPosted: Sat Mar 17, 2012 10:53 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11187
Hoi,

Eerst een kleine correctie: Het geluid wordt niet gecomprimeerd doordat het door de lucht gaat, maar het wordt gecomprimeerd voordat het naar de antenne gaat - met als doel om continue even hard - en ook hard - te klinken.

En dat is precies wat Stereo Tool doet. Dus als je een van de FM-presets pakt dan krijg je inderdaad precies het geluid zoals het ook uit de radio zou komen bij FM-ontvangst (behalve eventuele ontvangstruis).

Maar.... De meeste zenders in Nederland gebruiken apparatuur die behoorlijk slecht klinkt. O.a. hoor je op veel zenders extreem veel distortion, en zijn de hoge tonen erg platgeslagen (hoor je m.n. aan 'S' klanken die er bijna niet zijn en als een 'F' klinken). Dat effect "mis" je met Stereo Tool. Dus je komt een eind in de richting, maar ga er vanuit dat het resultaat op de meeste zenders flink slechter zal klinken.

Zorg ook dat je de declipper uitzet, die technologie gebruikt in Nederland nog vrijwel niemand.


Top
   
 Post subject: Re: FM stereo kwaliteit
PostPosted: Sun Mar 18, 2012 12:08 am 

Joined: Sat Mar 17, 2012 10:41 am
Posts: 2
Thanks, klinkt interessant! Ik ga het op me werk allemaal even uitproberen. Ik dacht btw dat het voor radio naar beneden "gedecode" werd omdat het kleine pakketjes moeten zijn om door de lucht verzonden te worden? Ooit is iets van 22500hz voorbij horen komen.

Iets van een radio 538 of 3fm instelling zou wel leuk zijn :D


Top
   
 Post subject: Re: FM stereo kwaliteit
PostPosted: Sun Mar 18, 2012 2:12 am 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11187
Nee, wel een lowpassfilter op (officieel) 15 kHz, hoewel je wel iets hoger kunt gaan zonder problemen te krijgen. Met pakketjes zit je iets digitaals te doen, FM stereo is jaren 60 technologie!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+01:00


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited