All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jan 27, 2011 11:52 am 

Joined: Wed Jan 19, 2011 6:18 pm
Posts: 10
Hoe werkt het calibreren van de FM Transmitter precies?
Ik kom hier zo 123 niet uit.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 03, 2011 1:14 pm 

Joined: Wed Jan 19, 2011 6:18 pm
Posts: 10
Quote:
Hoe werkt het calibreren van de FM Transmitter precies?
Ik kom hier zo 123 niet uit.

Niemand??


Top
   
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 10:13 am 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Ah sorry, ik had deze post nog open staan en toen was mijn browser gecrashed :-(

Als je calibratie nodig hebt:

1. Stap 1. Hiervoor heb je iets nodig om het signaal uit je zender te meten... Bedoeling is hier om alle frequenties even hard te laten zijn. Hiervoor zet je elke toon aan, en kijk je hoe hard je 'm ontvangt. Je moet daarbij kijken naar het signaal VOORDAT er de-emphasis en MPX decoding is uitgevoerd.

2. Als stap 1 gelukt is, met 19 kHz slider schuiven tot je de beste stereo scheiding hebt.

3. Dan per kanaal de fase bijregelen zodat je op 1 kanaal stilte (zo goed mogelijk) hoort.

Als je dit niet nodig hebt kun je er uiteraard beter vanaf blijven en de calibratie uit laten staan.

Als tests kun je de vinkjes rechtsonder gebruiken, om op verschillende manieren op 1 kanaal stilte en op het andere kanaal het inkomende signaal uit te zenden. Als je dan nog iets hoort geeft dat een afwijking in het signaal aan (of afwijkingen in de radio - maar die zijn normaal gesproken minimaal).


Ik gok zo dat deze uitleg nog onvoldoende is, maar laat dan svp. even weten wat je precies wilt weten.


Top
   
PostPosted: Fri Feb 04, 2011 9:01 pm 

Joined: Wed Jan 19, 2011 6:18 pm
Posts: 10
Oke bedankt,ik dacht dus dat je de calibratie altijd moest uitvoeren om Stereotool op de transmitter aan te passen. Maar ik begrijp dat je daar meer meet apparatuur voor nodig hebt.
Overigens zonder calibratie werkt het uitstekend,zowel stereo als rds,geen probleem. Geweldige tool.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited