All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Nov 29, 2009 3:53 pm 
User avatar

Joined: Sun Nov 29, 2009 3:28 pm
Posts: 7
Hallo,
Ik krijg de stereotool (winamp plugin) niet werkend op een FM zender
Ik krijg (blijkbaar) de pilot tonen wel door want het stereolampje gaat branden op de ontvanger, en er ontstaat wat effect maar er is geen kanaal scheiding.
Het vreemde is ook dat ik een gewoon stereo beeld heb op de uitgang van de geluidskaart.
Ik moet dan ook L en R koppelen om dat ik anders maar 1 kanaal doorkrijg.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 29, 2009 4:06 pm 
User avatar

Joined: Sun Nov 29, 2009 3:28 pm
Posts: 7
XP sp2
Moederbordnaam Asus A8N-SLI Premium (3 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x4, 2 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, Dual Gigabit LAN, IEEE-1394)
Onboard Geluidskaart Realtek ALC850 @ nVIDIA nForce4 SLI (CK8-04) - Audio Codec Interface


Top
   
PostPosted: Sun Nov 29, 2009 10:25 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Quote:
Ik krijg (blijkbaar) de pilot tonen wel door want het stereolampje gaat branden op de ontvanger, en er ontstaat wat effect maar er is geen kanaal scheiding.
Het vreemde is ook dat ik een gewoon stereo beeld heb op de uitgang van de geluidskaart.
Ik moet dan ook L en R koppelen om dat ik anders maar 1 kanaal doorkrijg.
Dat klopt in ieder geval niet. L en R zouden identiek moeten zijn, en als je luistert zou je alleen het mono-signaal mogen horen (aangezien het stereo-signaal op frequenties boven 23 kHz zit).

Als je wel het stereo-lampje ziet branden dan heb je sowieso een bug gevonden... Want de combinatie stereo pilot tone plus stereo signaal zou niet moeten kunnen.

Check even het volgende:
- Staat "Direct Soundcard Output" aan in het FM-window?
- Is het FM-window ge-enabled (vinkje helemaal linksboven)?
- Wat wordt er linksboven in het FM-window weergegeven? (Hier staat of de output naar de geluidskaart ok is of niet).


Top
   
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 12:04 am 
User avatar

Joined: Sun Nov 29, 2009 3:28 pm
Posts: 7
Quote:
- Staat "Direct Soundcard Output" aan in het FM-window?
- Is het FM-window ge-enabled (vinkje helemaal linksboven)?
- Wat wordt er linksboven in het FM-window weergegeven? (Hier staat of de output naar de geluidskaart ok is of niet).
- Ja , ik heb bij "send to winamp" nothing aangevinkt
- Ja
- Current output samplerate : 176400 Hz
Fm stereo pilottone : OK , sending
Fm stereo signal : Sending to soundcard

RDS heb ik uitstaan

Bij de standalone versie heb ik hetzelfde probleem.
En ook bij het programma Airomate precies hetzelfde.
Tevens heb ik bij zowel Stereo Tool als Airomate dat de pilottone slecht uitgefilterd wordt, er is op de achtergrond een irritante hoge piep aanwezig, dat word iets beter als ik het volume van de toon aanpas naar 6%, maar blijft aanwezig.

Verder wat betreft de ontvanger, die is in orde, ontvangt stereo uitzendingen prima en decodeert netjes zonder piep.

Bedankt voor de reaktie


Top
   
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 1:15 am 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
1 ding: Zorg dat in Winamp het volume op 0 staat OF er als Winamp output "silence" is ingesteld (FM window), anders hoor je naast de Stereo Tool "Direct Soundcard Output" ook nog de Winamp output. En die is inderdaad stereo.


Top
   
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 3:18 am 
User avatar

Joined: Tue Mar 17, 2009 2:56 pm
Posts: 4163
ALC850:

# Meets performance requirements for audio on PC99/2001 systems
# Eight-channel DA converter (48KHz)
# Stereo AD converter (48KHz)
# Supports 48KHz S/PDIF output
# Supports 32K/44.1K/48KHz S/PDIF input

source: http://www.realtek.com.tw/products/prod ... &ProdID=59

_________________
control point
control point2


Top
   
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 4:06 pm 
User avatar

Joined: Sun Nov 29, 2009 3:28 pm
Posts: 7
@ Bojcha:
Means my card is not supporting Stereo Tool ?

Betekend dat dat mijn geluidskaart niet geschikt is ?

Ik heb ondertussen geprobeerd om in Debian met Wine de boel werkend te krijgen maar dat lukte niet.
Ik kreeg Stereo Tool wel geïnstalleerd maar de geluidskaart word niet herkend (sowieso niet door Wine overgens)
Quote:
1 ding: Zorg dat in Winamp het volume op 0 staat OF er als Winamp output "silence" is ingesteld (FM window), anders hoor je naast de Stereo Tool "Direct Soundcard Output" ook nog de Winamp output. En die is inderdaad stereo.
Dat ga ik nog eens even nakijken , ik kom daar later op terug.
Kwam er gister laat nog wel achter dat ik last heb van inspraak (zender stoort op computer) en dat met 100mW op een dummyload :roll:
Dat kan ik beter ook eerst maar eens goed proberen te krijgen.


Top
   
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 4:38 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Quote:
@ Bojcha:
Means my card is not supporting Stereo Tool ?
Ja... Hij moet minstens 192 kHz supporten, 48 is net voldoende om de stereo pilot toon eruit te krijgen. Dat verklaart wellicht ook de rare effecten die je hoort.

Wel raar dat Stereo Tool niet kan detecteren dat de kaart het niet aankan - blijkbaar meldt de kaart-driver zelf wel dat 'ie minstens 96 kHz aankan (verschil tussen 96 en 192 wordt nooit gemeld, dus da's altijd afwachten...)


Top
   
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 7:18 pm 
User avatar

Joined: Sun Nov 29, 2009 3:28 pm
Posts: 7
Ok dan heb ik dus een andere geluidskaart nodig .
Ik heb nog een oude soundblaster liggen, maar dat stuk antiek zal ook wel niet werken :mrgreen:
Kun je me iets aanbevelen ?
(ik zal het op het engels deel van het forum ook eens vragen)

Bedankt voor je hulp Hans


Top
   
PostPosted: Tue Dec 01, 2009 1:02 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Zie ander forum :-)

En inderdaad, SoundBlasters werken sowieso niet, zelfs de nieuwe X-Fi (die het volgens de specs wel zou kunnen) niet.

Ik heb zelfs ooit bij de SoundBlaster helpdesk geinformeerd (ik had toen ik met de FM-support begon een X-Fi gekocht om te testen, de stereo was slecht en de RDS werkte soms wel en soms niet), en zij adviseerden mij om het ding terug te brengen omdat het voor dit soort dingen niet bruikbaar was, en ik een professionele kaart moest hebben.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited