All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jun 28, 2013 11:55 am 

Joined: Fri Jun 28, 2013 11:26 am
Posts: 4
Hallo,

Ik heb een probleem bij Stereotool. Ik stop er een stereo signaal in, process dat en via FM Transmitter -> Enabled -> Encode Stereo stuur ik het uit naar een 192khz geluidskaart. Ik krijg netjes een piloottoon, maar de audio is mono. MPX oversampling staat op Always Use Oversampling. Ik gebruik één kant van de uitgang van de PC naar de zender ingang. Dat moet niet uitmaken omdat na de MPX het signaal toch mono gemaakt is. Dus de vraag, waarom heb ik wel piloottoon en RDS, maar is de audio mono? De audio op de normal output heb ik nog niet gechecked maar ga er vanuit dat deze wel stereo is. Overigens zie ik op zowel de in als output meters van Stereotool dat alles na de processing ook stereo is.

Wat gaat er niet goed??

Alvast dank voor het mee-denken!


Top
   
PostPosted: Fri Jun 28, 2013 1:50 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Grote kans dat de settings van de geluidskaart in Windows verkeerd staan. Als je XP gebruikt gaat dit bij de meeste kaarten vanzelf goed (die schakelen om), maar bij Vista/7/8(?) moet je zelf naar de settings gaan en daar ergens zoeken naar de samplerate, die kun je daar dan op 192 of 176.4 zetten (afhankelijk van wat je uitstuurt).


Top
   
PostPosted: Fri Jun 28, 2013 2:38 pm 

Joined: Fri Jun 28, 2013 11:26 am
Posts: 4
Dank voor je antwoord, echter dat is het helaas niet.
Start ik Airomate, dan werkt het wel. Deze zet het geluid in de MPX goed om en de ontvanger geeft dan ook stereo geluid.

Ik gebruik Windows Server 2008 R2, instellingen geluidskaart: 24bit, 192000hz


Top
   
PostPosted: Fri Jun 28, 2013 5:03 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Zou het toch kunnen zijn als Airomate een andere manier gebruikt om de geluidskaart aan te sturen; bij sommige methoden doet Windows altijd wat je vraagt en bij sommige sinds Vista niet meer. Gaat het om een Stereo Tool plugin of standalone versie? Bij standalone zou je ASIO eens kunnen proberen, die schakelt altijd de samplerate over.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 28, 2013 5:07 pm 

Joined: Fri Jun 28, 2013 11:26 am
Posts: 4
Het gaat om de stand-alone versie. Ik zal een proberen met ASIO, maar volgens mij had ik dat al eens geprobeerd. Ik kom erop terug.
Maar is het dan niet vreemd dat al het andere dan wel werkt, dus wel piloottoon en de RDS werkt ook prima...


Top
   
PostPosted: Sat Jun 29, 2013 1:21 am 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
RDS doet het wel??? O dan is het zeker niet de sample rate.

Je ziet wel dat 'ie een stereo-signaal (L-R) verstuurt (in de MPX graph)? Dus: Is er audio tussen de stereo pilot en RDS?

O, en staat de pilot niet gewoon te zacht (waarschijnlijk is dan je totale signaal te zacht). Als dat zo is zul je op sommige radio's wel en op andere geen stereo horen. Is het stereo-lampje of andere indicator op de ontvanger wel aan?


Top
   
PostPosted: Sat Jun 29, 2013 12:28 pm 

Joined: Fri Jun 28, 2013 11:26 am
Posts: 4
Ik heb ASIO4ALL geinstalleerd en vraag me niet hoe, maar nu werkt het wel.
Om er nog even op terug te komen, ja stereo indicatie op de tuner deed het, dus de piloottoon was niet te zacht, RDS werkte ook, maar de uitgezonden audio was na stereo decoding gewoon mono. Eigenlijk bevalt het mij wel verder te werken met die ASIO drivers. Ja het blijft raar, maar het werkt nu en daar gaat het om!

Dank voor het mee-denken!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited