All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Latency probleem
PostPosted: Fri Aug 10, 2012 3:56 am 

Joined: Fri Aug 10, 2012 2:48 am
Posts: 4
Ik heb hier een pc gemaakt met de volgende onderdelen
i3 core
8gb werkgehg
60gb ssd
wifi gevalletje
esi julia

Ik ben begonnen met een emu 0404 op windows 8 (dat was niet leuk allemaal ingewikkelde toestanden om dat ding aan de praat te krijgen) :evil: . toen had ik een (hele oude) esi maya te leen en die deed een latency van ongeveer 20 ms en werkte als een tiet en dat alles op windows 8. Nou dat leek mij wel wat dus ik denk dan moet ik een julia hebben. ondertussen de emu op windows 7 geprobeerd, ook ruk. 1 emu 0404 gesloopt door de breakout cable verkeerd aan te sluiten:P. toen kreeg ik een julia..... alle windows 7 meuk uitgezet en nog steeds een latency van 25 ms en hij klapte iedere keer onderuit en had dan 5 minuten nodig om weer op een nette kwaliteit te komen. dus toen dacht ik :!: andere windows. Op dit moment draai ik op windows 7 embedded. een algemene versie die niet verder toegespitzt is op audio. Wat ik hier op tegen kom is dat de latency omhoog klapt, om de zoveel tijd, dan gaat hij in 1 keer van 25 ms naar 4000ms(getest met dpc latency prog). Ik heb vervolgens hardware uitgeschakelt waaronder men wifi gevalltje en men netwerk op het moederbord. verder verander ik het proces van stereo tool en de julia driver in realtime. En zie daar het draait redelijk stabiel. 15 tot 20% cpu en men werkgeheugen kan ik wel door de helft knippen.

Maarja audioidioot dat ik ben. heb ik natuurlijk speciaal een computer gebouwd voor fm/am processing maar wil dat graag op 16 ms hebben zodat je geen last hebt van de vertraging. Verder heb ik er constant een deva bandscanner pro aanhangen om het signaal te bekijken. Waar ik tegen aanloop:

Wil een iets lagere latency.
Kanaalscheiding niet geweldig (ongeveer 16 db verschil als ik er 1 kanaal aftrek. bijna stil,zal wel met calibreren te maken hebben)
Ik kan geen wifi of netwerk meer gebruiken(wou ik wel gebruiken in combinatie met audio tx en/of silence detectie).
rds tekst invoeren is niet mijn favoriete bezigheid in ST( een progje zoals van pira ofzoiets die de tekst voor je genereerd zou erg handig zijn)

Wat er goed is:
Meer banddruk als men orban 8200.
Goeie audio kwaliteit haalbaar zonder voorzet.(vant weekend even testen met voorzet 8-) )
prestaties op de deva zien er goed uit mooi stabiel allemaal en netjes binnen de grenzen.(zonder te clibreren)
Verder heb ik weinig te zeuren.

Nu heb ik vandaag met Nlite nog een windows xp pro 64 bits versie gemaakt voor deze toepassing. ik hoop dat ik hiermee de gewenste latency behaal. verder ben ik opzoek hoe ik men internet apparaten zonder te veel invloed aan de praat krijg. Op de omnia 9 werkt de netwerk optie volgens mij ook. Ik vraag me af op wat voor windows dat draait.

als iemand nog goeie tips/tweaks heeft zijn deze van harte welkom.
Als iemand het tijdstip van dit topic bekijkt zie je dat ik er snachts van wakker lig:P
En ik zal even kijken of ik een fototje kan plaatsen van men zelfgemaakte behuizing.

groeten fokke


Top
   
 Post subject: Re: Latency probleem
PostPosted: Fri Aug 10, 2012 4:26 am 
User avatar

Joined: Tue Mar 17, 2009 2:56 pm
Posts: 4151
Hans will answer You more, i'll answer you few things..

- O.9 is WindowsXP
- I also recommend WindowsXP (if ssd is used, be sure to make partition(s) and format on W7 - or use diskpar.exe)
- O.9 has more latency then 25ms (if you wan to know)
- Channel separation is good in ST - even without calibration using Juli@!
- You need Asio for low latency, and if it is not enough set lower latency mode, like 2048 or 1024.


Top
   
 Post subject: Re: Latency probleem
PostPosted: Fri Aug 10, 2012 10:01 am 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11185
Omnia 9 is inderdaad XP Embedded. Leif heeft eerst - nu zit ik te twijfelen - Vista of 7 geprobeerd maar liep daar tegen te veel problemen (hiccups) aan. De eerste beta versie van de Omnia 9 hadden trouwens ook nog last van netwerk-issues (als er een draadloos netwerk binnen bereik kwam of wegviel was er een hiccup, in sommige gevallen kwam de audio ook niet goed terug en zond 'ie vanaf dat moment alleen nog keiharde (VER buiten de 75 kHz) ruis uit).

Overigens is de latency van de Omnia 9 ongeveer een halve seconde dus als je daarbij al hiccups krijgt bij nieuwere embedded Windows dan is het voor Stereo Tool met laagste latency setting waarschijnlijk nog veel erger. Dus zeker XP Embedded proberen.

Ik weet niet hoe Leif de hiccups uiteindelijk opgelost heeft, wat je zou kunnen proberen (heb ik hem toen ook aangeraden) is om een netwerk-USB stick te gebruiken en de Wifi op het moederbord idd. uit te schakelen.

Dat van die kanaalscheiding is vreemd - zeker op de Juli@ zou je veel meer dan 16 dB moeten hebben. Kan het aan de zender liggen? Lange/niet al te geweldige kabels kunnen ook een groot effect hebben! (Ik heb zelf grote verschillen gezien als ik 5 m verlengkabel toevoegde).


Top
   
 Post subject: Re: Latency probleem
PostPosted: Fri Aug 10, 2012 1:02 pm 

Joined: Fri Aug 10, 2012 2:48 am
Posts: 4
Het kan zijn dat die 16 db kanaalscheiding aan men analyser ligt maar ik heb 3 stereotool computers getest die ongeveer allemaal deze waarde hadden. Een emu 0404, terratec phase 28 en julia.

Verdr heb ik er ongeveer 15 cm kabel tussen tot men i/o board. Ook heb ik er nog een schakelar in zitten waarmee ik men bnc connector input en output kan maken. Maar met of zonder schakelaar heb ik geen verschillen ondanks dat er een stukje kabel toegevoegd word.

Ik zal er wel teveel van verwachten maar die terratec draait op een pentium 4 zonder problemen met netwerk aansluiting. Windows xp. Een latency van 50 ms.


Top
   
 Post subject: Re: Latency probleem
PostPosted: Fri Aug 10, 2012 1:48 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11185
Met een P4 wordt het wel moeilijk.... Maar ik heb zelf - en ook van anderen gehoord - zonder problemen gedraaid met een latency van 17 ms op een Juli@. Dus dat moet zeker haalbaar zijn.

Die kanaalscheiding moet echt beter kunnen, als je dit met meerdere geluidskaarten hebt dan gok ik nog even op de analyser (hoewel dat wel vreemd is). Bij het signaal dat naar de geluidskaart gaat is de scheiding beter dan 90 dB. Dat dan alle 3 de kaarten dezelfde afwijking geven lijkt me erg vreemd.


Top
   
 Post subject: Re: Latency probleem
PostPosted: Fri Aug 10, 2012 6:34 pm 
User avatar

Joined: Tue Mar 17, 2009 2:56 pm
Posts: 4151
Just recorded audio directly from my KTF-2010 tuner, with disabled right channel totally on StereoTool input.
btw - Juli@ on transmitter site.
http://www63.zippyshare.com/v/18263076/file.html


Top
   
 Post subject: Re: Latency probleem
PostPosted: Sat Aug 11, 2012 2:58 am 

Joined: Fri Aug 10, 2012 2:48 am
Posts: 4
Ik denk ook dat het aan de analyser ligt. Ik zal nog even door knoeien om de latency wat te verbeteren. En ik ga vant weekend even testen met een voorzet. ik heb vandaag een "Barth Dynaset" opgehaald ex NOS dus daar ben ik wel nieuwschierig naar wat voor invloeden dit op stereo tool heeft.

Wat ik me nog afvroeg is of ik ook een lage latency kan behalen met linux. Ik ben een totale onbenul met linux(ubuntu) maar leek me wel wat. ik gebruik ubuntu hier om een beetje haperloos te surfen. en het heeft een leuke interface. Is ST moeilijk aan de praat te krijgen zonder enige ervaring met linuX? of raad je dit af. ik heb ergens gelezen dat linux de 192khz niet ondersteund>? Maar dat Asio totaal niet van toepassing is.

Kom aardig verder zo met behulp van jullie.

groeten fokke :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Latency probleem
PostPosted: Sat Aug 11, 2012 11:30 am 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11185
Hoi Fokke,

De Stereo Tool Linux versie mist nog bepaalde opties die je nodig hebt - o.a. werkt de FM output *niet*. Dat wil ik binnenkort wel aan gaan pakken maar er staan andere (hogere prio) dingen die eerst moeten. Over een tijdje wil ik idd. wel op Linux goed kunnen draaien, ook omdat ik merk dat bij veel radiostations er grote aarzelingen zijn zodra je "windows" noemt...


Top
   
 Post subject: Re: Latency probleem
PostPosted: Wed Jan 02, 2013 4:22 am 

Joined: Fri Aug 10, 2012 2:48 am
Posts: 4
hej tijdje geleden. maareh gaat er van de nieuwe versie nu ook een linux versie uitkomen?

gr fokke

Doe het maar in dit oude topic scheelt weer.:P


Top
   
 Post subject: Re: Latency probleem
PostPosted: Wed Jan 02, 2013 3:01 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11185
Is nog wel de bedoeling, maar ik moet eerst een hoop code omschrijven. Op zich moet het veel makkelijker worden dan eerst (alle sliders e.d. hoef ik niet meer om te zetten enzo), maar de besturing van de muis en het toetsenbord moeten wel eerst weer veel beter gaan werken.

Verder wil ik binnenkort alle OS-specifieke code in een losse file gaan zetten (heb ik deels al gedaan afgelopen maand).

Hm de command line versie zou trouwens wel gewoon moeten kunnen werken...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+01:00


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited