All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: fm setting piraat
PostPosted: Thu Apr 05, 2012 4:23 pm 

Joined: Thu Apr 05, 2012 4:13 pm
Posts: 2
Hoi Hans en mede stereotool gebruikers!,

Ik heb nu de extreme instelling in gebruik (FM). Dit klinkt voor mij erg mooi maar heb jij nog wat fine-tune tips om het nog beter te laten klinken/

Ik wil graag dat de liedjes met standaard maar weinig bass een beetje meer krijgen, en de liedjes die standaard teveel bass hebben, juist wat minder krijgen. Dit omdat de kwaliteit van piratenmuziek niet altijd zo goed is, er zijn liedjes die gewoon veel te veel bass hebben dus, en er zijn liedjes die veel te weinig hebben, dit is gewoon de opname, ze zijn niet beter (ligt niet aan MP3 kwaliteit)

Moet ik in dit geval de Bass AGC aanvinken en instellen??

Het hoog ben ik al zeer tevreden mee, en verder klinkt het ook veel beter als bbp, naar mijn mening.

Nog een puntje: Ik heb zelf een stereo RDS met pre-emphasis, dit zijn kleine zwarte blokjes die je op de print kunt drukken en er dus ook af kunt halen. Als ik de blokjes erop zet, komt er veel meer hoog, dan doet de stereo rds print zijn werk dus. Moet dan in stereotool de hele FM afdeling uitgevinkt worden?? En is een FM preset dan wel verstandig? Of moet ik dan bijvoorbeeld een Webradio instelling gebruiken?

Alvast bedankt


Top
   
 Post subject: Re: fm setting piraat
PostPosted: Thu Apr 05, 2012 10:35 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Hoi Kentucky,

Die bass AGC is met name bedoeld om Loudness te beschermen tegen teveel bas. Maar inderdaad, vermindert dus ook de bas een beetje als er veel is.

Als je de stereo en RDS los genereert, en ook los pre-emphasis doet, dan moet je in Stereo Tool nog wel zorgen dat Stereo Tool wel clipt op basis van het pre-emphasized geluid, dus:
- FM moet aan
- Pre-emphasize 50 us moet aan
- Pre-emphasize output moet uit

Doe je dit niet dan krijg je mooier geluid maar ook gigantische overshoots in je MPX-signaal...


Top
   
 Post subject: Re: fm setting piraat
PostPosted: Fri Apr 06, 2012 5:49 pm 

Joined: Thu Apr 05, 2012 4:13 pm
Posts: 2
oke Hans,

Bedankt hoor! Moet ik nog iets bijregelen aan de Extreme-instelling om de bass wat meer onder controle te krijgen?

En wat als ik een Webradio instelling gebruik? Kan ik dan wel het FM gedeelte uitlaten?
Ik vond inderdaad ook wel dat er erg veel hoog inzat met het fm gedeelte uit! Maar het klonk zo mooi!!
Ik zal er dan maar wat hoog uit de equalizer bijgooien denk ik, en jou tips hanteren!

Dat pre-emphasis verhaal blijf ik ingewikkeld vinden haha

Erg bedankt alvast


Top
   
 Post subject: Re: fm setting piraat
PostPosted: Sat Apr 07, 2012 4:52 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Hoi,

Het probleem is dat bij FM de hoge tonen zo'n 3 keer zo hard uitgestuurd moeten worden. En dat betekent dat als je het signaal binnen bepaalde grenzen moet houden, je uiteindelijk geen andere keus hebt dan ze minder hard te maken.

Qua presets: De user-presets zijn meestal veel beter dan de andere presets, dus daar zou je ook eens naar kunnen kijken. Die zijn meestal beter afgeregeld en geven vaak een heel goed geluid.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited