All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: rechtstreeks streamen
PostPosted: Thu Jan 13, 2011 3:09 pm 

Joined: Thu Jan 13, 2011 2:15 pm
Posts: 8
Hallo, ik ben eigenlijk redelijk onbekend met Stereotool en zou graag enkele dingen willen weten.
Wij gebruiken Stereotool momenteel voor onze vrije radio (fm en stream) en zouden graag rechtstreeks vanaf de pc gebruikt voor processing het signaal naar onze zender streamen.
Nu heb ik gehoord dat daar een mogelijkheid voor is, al dan niet in combinatie met winamp.
De bedoeling is dat we rechtstreeks naar een Barix exstreamer 100 streamen.
Hoe kunnen we dat het best doen?

Alvast dank.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 13, 2011 4:43 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Begrijp ik goed dat die streamer een apparaat is waar audio in gaat en een stream uit komt?

Waarom stream je niet direct vanaf de pc? (Dat kan inderdaad met bijv. Winamp of een andere tool waarmee je audio die uit Stereo Tool kunt opvangen en streamen).


Top
   
PostPosted: Thu Jan 13, 2011 8:44 pm 

Joined: Thu Jan 13, 2011 2:15 pm
Posts: 8
Het is inderdaad de bedoeling dat we rechtstreeks vanaf de soundprocessing pc het signaal naar de barix streamen.
Maar hoe configureer ik winamp, en wat heb ik daar precies voor nodig, om naar die Barix te kunnen streamen?


Top
   
PostPosted: Fri Jan 14, 2011 10:53 am 

Joined: Thu Jan 13, 2011 2:15 pm
Posts: 8
Zo, na nog enkele tests gedaan te hebben kunnen we niet anders concluderen dan dat de benodigde poorten geblokkeerd worden.
We streamen namelijk via een universiteitsnetwerk en dat is overmatig beveiligd.
Dachten we eerst dat de fout bij ons en de software lag, lijkt het er nu sterk op dat we eerst enkele aanpassingen in onze verbinding moeten aanvragen.
De hulpdiensten zijn reeds gecontacteerd!


Top
   
PostPosted: Fri Jan 14, 2011 1:01 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Ik geloof dat ik je vraag niet helemaal goed gelezen had...

Data van PC naar zender streamen gaat lastig worden, als dat MPX data is - die loopt nl. tot zo'n 60 kHz, en mag ook niet gewijzigd worden (zoals meestal bij compressie gebeurt).

Ideaal gezien zou je het signaal vlak voor de zender moeten genereren. Maar dat zou betekenen dat je tenminste een deel van de processing dus bij de zender moet doen, en niet op je eigen pc. (Dat hoeft verder geen zware processing te zijn: Final Limiter + Hard Limit + FM generatie is op die plek al voldoende, wellicht krijg je dat zelfs nog op een oude Pentium 3 of zo voor elkaar).

In dat geval zou de setup zoiets kunnen zijn:
- Eigen PC: Signaal genereren, zonder MPX (WEL FM processing en pre-emphasis aanzetten).
- Bij zender: Dat signaal oppikken, en - omdat het gewijzigd is door het transport - weer limiten. Dan MPX (stereo + RDS) toevoegen en klaar.

Mocht je zonder compressie (of met lossless compressie) kunnen streamen dan kan dat natuurlijk ook.


Waar komt je signaal vandaan? Van buiten, dan de PC in en vandaar uit streamen? Of genereer je het al op de PC?


Top
   
PostPosted: Fri Jan 14, 2011 2:21 pm 

Joined: Thu Jan 13, 2011 2:15 pm
Posts: 8
Op dit moment komt het audiosignaal in onze studio van de mengtafel en gaat dan naar de pc die voor de geluidsbewerking (Stereotool) in staat. Van daaruit gaat er dan een bewerkt audiosignaal naar een andere pc waar we een streamserver op draaien. Op de locatie van onze zender staat dan een pc verbonden met internet en die heeft gewoon een mediaplayer lopen die de stream afspeelt. Dat audiosignaal gaat dan naar onze zender.
Erg omslachtig en veel verlies en vertraging natuurlijk, maar het is een noodoplossing.

Enkele weken geleden is namelijk onze straalverbinding in beslag genomen. Die straalverbinding was de verbinding tussen de studio en de zender.
Door een verandering in de wetgeving hier in België was die straalverbinding niet meer legaal, maar werd wel gedoogd. Tot enkele weken geleden dan...

De uiteindelijke bedoeling is om het audiosignaal van de mengtafel op te splitsen, waarna het ene signaal naar de pc voor geluidsbewerking gaat, en die moet dan het signaal rechtstreeks naar de Barix streamen. Die Barix zet de stream dan om in een audiosignaal en dat gaat direct naar de zender.
We hebben voor dat doel een rechtstreekse netwerkverbinding via het universiteitsnetwerk kunnen regelen. Dat wil zeggen dat we over een stabiele verbinding met ongelooflijke bandbreedte beschikken, en we willen die ook zo goed mogelijk benutten.

Het tweede signaal gaat dan naar de pc waar onze streamserver op draait. Ook hier gaat we dan een geluidsbewerking door middel van Stereotool doen om het geluid te optimaliseren.

Op moment van schrijven zijn we met de netwerkbeheerders bezig om onze verbinding te configureren. Nu zijn alle poorten geblokkeerd en kunnen we nog geen verbinding maken met onze Barix.

Enfin, dit is in het kort onze situatie...
:)


ps. linkje naar de website van Barix:
http://www.barix.com/Exstreamer_100/431/


Top
   
PostPosted: Fri Jan 14, 2011 4:24 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
Quote:
De uiteindelijke bedoeling is om het audiosignaal van de mengtafel op te splitsen, waarna het ene signaal naar de pc voor geluidsbewerking gaat, en die moet dan het signaal rechtstreeks naar de Barix streamen. Die Barix zet de stream dan om in een audiosignaal en dat gaat direct naar de zender.
We hebben voor dat doel een rechtstreekse netwerkverbinding via het universiteitsnetwerk kunnen regelen. Dat wil zeggen dat we over een stabiele verbinding met ongelooflijke bandbreedte beschikken, en we willen die ook zo goed mogelijk benutten.
Dus:
- PC streamt
- Barix ontvangt en decodeert.

Barix spec:
Audio stereo decoder for MPEG1&2 Layer3 (MP3), HE-AAC v2 (AAC+) , WMA, Ogg Vorbis,16bit PCM linear and a-law, u-law, 8-48k sample rate support

Dus maximaal tonen tot 24 kHz. Dat betekent dat je in ieder geval geen stereo en RDS-info kunt meesturen (wil je dat?)

Als de zender al een stereo (en evt. RDS)-coder bevat dan is dat geen probleem.

Ik zou PCM streaming gebruiken in dit geval om in ieder geval geen nieuwe pieken te genereren.

Op de PC kan dat (gaat wel weer wat delay geven) door Virtual Audio Cable (VAC) te gebruiken om de Stereo Tool output naar een applicatie te sturen die binnenkomende audio streamt. (Wellicht kun je ook gewoon op de PC de output die naar de geluidskaart gestuurd wordt oppikken en die dan direct streamen).


Ik lees ook:
Quote:
Op de locatie van onze zender staat dan een pc verbonden met internet en die heeft gewoon een mediaplayer lopen die de stream afspeelt. Dat audiosignaal gaat dan naar onze zender.
Erg omslachtig en veel verlies en vertraging natuurlijk, maar het is een noodoplossing.
Omslachtig: Ja. Vertraging: Ja. Maar verlies hoeft niet per se. Als je HIER Stereo Tool draait, kun je ter plekke alle audio genereren en direct zonder transportverlies de zender op gooien.

Groeten,
Hans


Top
   
PostPosted: Sat Jan 15, 2011 8:23 am 

Joined: Thu Jan 13, 2011 2:15 pm
Posts: 8
Er staan inderdaad een stereo- en rdscoder bij de zender, dus die signalen moeten niet verzonden worden naar de Barix.

Het liefst zouden we de geluidsbewerking in de studio zelf doen. Om de simpele reden dat we een tekort aan fatsoenlijke pc's hebben, en ook omdat de zenderlocatie niet gemakkelijk bereikbaar is.
Een Barix is nu eenmaal betrouwbaarder dan een pc van enkele jaren oud.

Wat bedoel je precies met PCM streaming, die term is mij volledig onbekend. En op welke manier voorkom ik dan pieken?
Alvast dank voor de uitvoerige uitleg!


Top
   
PostPosted: Sat Jan 15, 2011 1:15 pm 
Site Admin
User avatar

Joined: Mon Mar 17, 2008 1:40 am
Posts: 11211
MP3 of andere data-compressie wijzigt het signaal, en zorgt daarbij voor (behoorlijk flinke) pieken tov. het binnen grenzen gelimiteerde signaal wat uit Stereo Tool komt (denk aan 10-20%, vooral op hoge tonen, dus na pre-emphasis wordt dat wel 50%).

Ga je dat uitzenden dan krijg je dus een probleem - en eigenlijk moet je dan op 2/3 van het volume gaan uitzenden, wat je vast niet wilt.

PCM = een 16-bits ongecomprimeerd data-formaat (zelfde als wat in ongecomprimeerde .WAV files zit), daarmee voorkom je dus dit soort pieken. Bij de Barix features staat dat 'ie dit ondersteunt, en je zei dat je bandbreedte min of meer ongelimiteerd is - daarmee lijkt dit me de beste oplossing.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 15, 2011 4:56 pm 

Joined: Thu Jan 13, 2011 2:15 pm
Posts: 8
Op die manier kunnen we de geluidsbewerking binnen de studio houden, het bewerkte signaal naar de Barix streamen die dan rechtstreeks de zender (en stereo- en rdscoder) voedt?
Welke software kan pcm signaal streamen, want ik heb daar tot dusver nog niet veel over terug kunnen vinden.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited